news and presentation 2020
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
NU – LOPEND 2020
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
DECEMBER 2020 – JANUARI 2021
Sittard – De Domijnen – Museum voor Hedendaagse Kunst
‘Landschap 2.0’ – Salon – 13 dec. t/m 31 jan. 2021
Foto: Bert Janssen.
Openingstijden met tijdslot, zie museum >> www.salonsittard-geleen.nl<<
Korte video: klik hier >> https://www.youtube.com/watch?v=nNWCEV_MZSs&feature=share
Voorbereiding: klik hier >> https://www.salonsittard-geleen.nl/salon-in-voorbereiding/#
Eigen pagina: klik hier >> https://www.salonsittard-geleen.nl/single-collection-titia-eggen/
Salon Sittard-Geleen
Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen
Ligne 5 – 6131 MT Sittard
Telefoon +31 (0)88 599 5544 – Open: Dinsdag t/m zondag van 11 – 17 uur.
website >>www.salonsittard-geleen.nl
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
SEPTEMBER – DECEMBER – verlengd voor onbepaalde tijd, i.v.m. sluiting gebouw tijdens corona.
Maastricht – Universiteit Bestuursgebouw MBB
‘Teken aan de wand’
Werk van Nathalie Brans, Titia Eggen, Andries Hoogenraad en Ruben Philipsen.
Met de klok mee, rechtsboven: Titia Eggen, Nathalie Brans, Andries Hoogenraad, Ruben Philipsen.
Vier kunstenaars, die aan de UM werken als receptionist, tonen hun werk.
‘Teken aan de wand’
Een tentoonstelling met werken van Andries Hoogenraad, Titia Eggen, Nathalie Brans en Ruben Philipsen, nú te zien in het Bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht, Minderbroedersberg 4-6.
Behalve hun werk als receptionist lijken ze de zoektocht naar dat ene moment, het verborgene of het ongrijpbare, gemeenschappelijk te hebben. Met notities, tekeningen, foto’s, schilderijen of installaties leggen ze hun gedachten en gevoelens in tekens vast. Het proces, de weg ernaartoe is bij alle vier zeer verschillend. Door de keuze in materiaal en werkwijze komt eenieder tot een authentieke uitwerking in beeld en taal.
Ga voor meer info naar website UM collecties: >>> https://www.kec-um.nl/collecties/teken-aan-de-wand
Tekst Ruben Philipsen
Open tijdens kantooruren 8.00-19.00 maandag t/m vrijdag.
Adres: Bestuursgebouw Universiteit Maastricht (Oude Gerechtsgebouw) Minderbroedersberg 4-6 6211 LK Maastricht – locatie google maps
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
JUNI – OKTOBER 2020
KREFELD (DE) – Kaiser Wilhelm Museum Krefeld
‘Stay Home’
19.06.-11.10.2020
Mijn inzending voor deze expositie met werk gemaakt tijdens de lockdown – Stay home.
During the closure of our museums, we called for your own works of art to be sent to Krefeld for a later exhibition.
From June 19 you can now expect an exciting presentation with 200 works from all over Germany and the world – by artists as well as amateurs, by adults, young people and children. The idea for this goes back to the museum’s own collection of mail art works by the famous British artist duo Gilbert & George.
Mail was sent to us from Krefeld to Dresden, from Munich to Berlin, but also from Italy, Belgium, the Netherlands, Austria, Great Britain, Canada or the USA.
Come visit us and have a look!
Kunstmuseen Krefeld, Joseph-Beuys-Platz 1, 47798 Krefeld.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
JANUARI – DECEMBER 2020
HET HELE JAAR DOOR ACTUEEL – GROTE NEDERLANDSE KUNST KALENDER
Mijn werk staat op 28 december 2020.
zie website GNKK >> https://www.trichisboeken.nl/site/nederlandse_kunstkalender/home/ <<
________________________________________________________________________________________________________________
AFGELOPEN
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
JULI – AUGUSTUS 2020
Den Haag – PULCHRI – ‘NKvB Today’ in Mesdagzaal
25 juli 2020 t/m 16 augustus 2020
De tentoonstelling wordt geopend op zaterdag 25 juli 2020 om 17.00 uur door Anne Berk, kunsthistoricus, curator en schrijver.
Deelnemende kunstenaars: Wim Bakker, Imke Beek, Riëlle Beekmans, Annemie Bogaerts, Antoinette Briet, Fred Broekkamp, Caroline Diepstraten, Titia Eggen, Sytske de Jong, Roland de Jong-Orlando, Mieke Kleinendorst, Marian Meerbeek, Bert Poot, Louis Reijnen, Rianne Schaaf, Loes Schellekens, Dick Simons, Godelieve Smulders, Catharina van de Ven, Mieke de Waal, Juliette van de Walle, Moniek Westerman en Gonda van de Zwaag.
Schaalmodel voor vloerbeeld: Hoeveel ruimte neem ik in, hoeveel ruimte heb ik nodig.
Openingswoord door Anne Berk, kunsthistoricus.
In deze tentoonstelling toont de Nederlandse Kring van Beeldhouwers de diversiteit van de hedendaagse beeldhouwkunst binnen hun vereniging. Diversiteit in stijlen, in technieken en materialen en hun onderlinge samenhang. In de Mesdagzaal tonen de deelnemers hun meest recente werk.
De Nederlandse Kring van Beeldhouwers wil een staalkaart laten zien met zowel traditioneel, als ook meer vernieuwend werkende leden. Een staalkaart van hedendaagse beeldhouwkunst in allerlei technieken en materialen.
In 2018 vierde de Nederlandse Kring van Beeldhouwers hun 100-jarig bestaan met een grote tentoonstelling bij Pulchri. Deze tentoonstelling is een vervolg hierop, om een nieuw tijdperk in te luiden.
Wilt u een privérondleiding met een van de kunstenaars, laat het ons weten middels een e-mail naar: galerie@pulchri.nl
Pulchri Studio maakt gebruik van de KunstKoopregeling van het Mondriaanfonds.
link website NKvB >>> Nederlandse Kring van Beeldhouwers <<<
________________________________________________________________________________________________________________
news and presentation 2019
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
NOVEMBER 2019
ROTTERDAM – Laurenskerk
Lancering Grote Nederlandse KunstKalender 2020 – Op 7 november 2019
Ik ben uitgenodigd door de GNKK – DE GROTE NEDERLANDSE KUNSTKALENDER 2020, om mijn werk te presenteren. Mijn pagina staat op datum 28 december 2020. Afmeting 34×30 cm.
De uitgave is nu al te bestellen en verkrijgbaar vanaf 1 november 2019.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
OKTOBER 2019
Wanda Reiff Bemelen/Gasthuis – KUNST OP PAPIER 26 en 27 oktober 2019
In het weekend van 26 en 27 oktober zullen kunstenaars die o.a. deelnamen aan de Kunstdagen Wittem 2019 klein werk presenteren. Ans Repkes, Natascha Waeyen, Nathalie Brans, Titia Eggen, Fienke Teeken, Birgitta van Drie, Anne-Marie van Sprang, Herma van den heuvel, Juan Heurter, Milous Heunks, Femke Habets, Jacqueline Machado de Souza, Ton Slits, Jan Willms, Mirjam Abraas, Ri-jeanne Cuppens e.a.
Open vanaf 12 uur tot 17 uur op zaterdag en zondag.
6268 NN Bemelen – Gemeente Eijsden/Margraten.
Wanda Reiff >> https://www.facebook.com/WandaReiffContemporaryArt
Dwaaltijd 1 en 2 – collages papier op papier
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
SEPTEMBER 2019
KUNSTDAGEN WITTEM 2019 – Klooster Wittem / Gulpen
Van 6 tot en met 29 september.
Open: ma-vr. van 14 – 17 uur en za- zo van 12 – 17 uur.
klik >> https://kunstdagenwittem.nl/32-ste-editie-2019/
Info Kunstdagen: 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland
: klik >> https://kunstdagenwittem.nl/100-jaar-vrouwenkiesrecht/
Tuin: klik >> https://kunstdagenwittem.nl/expositie


HET WORDT ECHT TIJD, TIJD VOOR MEER KAIROS – 2019 – INSTALLATIE
De zakdoeken nog hangend aan de boom zijn onbeschreven, terwijl de gevallen zakdoeken elk dezelfde tekst bevatten: ‘het wordt echt tijd’.
De schrijfster en filosoof Joke Hermsen heeft mij door haar boeken en essays, meer woorden gegeven die ik nodig had binnen mijn zoektocht in mijn werk. Mijn beelden waren er al en ik voel zekere verwantschap. Wat ben ik blij met haar zoektochten, mijn dank. Zij heeft het over Chronos de kloktijd versus Kairos, onze innerlijke tijd, de tijd van het moment en in het moment en dat we die meer met elkaar in balans moeten brengen.
Wij leven in een tijd waarin Chronos de maatschappij beheerst en dicteert. Kairos is de zo broodnodige tegenhanger in onze tijd. De tijd van het moment. Tijd om te reflecteren, naar binnen te keren en afstand te nemen van de hectiek en in rust inzicht te krijgen op de koers die we varen.
Mijn werk gaat vanaf 2008 over de plek waar je fysiek bent, middels vloerbeelden en installaties en over de andere plekken waar je in gedachten bent, denkbeeldige reisnotities in de vorm van papiercollages, boekjes en video.
_____________________________________________________________________________
Kunstexposities tijdens Kunstdagen Wittem 2019
100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland
In 2019 bestaat het Vrouwenkiesrecht in Nederland 100 jaar. Dit thema is de aanleiding om 100 vrouwelijke kunstenaars uit te nodigen voor deze tentoonstelling.
Zij stellen ieder een uniek werk beschikbaar voor deze tentoonstelling. Deze werken zijn allemaal te koop en een deel van de opbrengst komt ten goede aan een nog te bepalen goed doel, uiteraard gerelateerd aan het thema ‘vrouwen’.
Het goede doel en de opbrengst van de verkochte werken, zal op de laatste dag van de tentoonstelling, zondag 29 september, aan het publiek bekend worden gemaakt.
Schrijver Paul van der Steen houdt dan tevens een korte lezing over zijn boek “De ongehoorde helft”.
Expositie kloostertuin
Vier kunstenaars (Natascha Waeyen, Ans Repkes, Titia Eggen en Morena Bamberger) zullen groot, ruimtelijk werk exposeren in de kloostertuin vanuit hetzelfde thema, 100 jaar Vrouwenkiesrecht.
This is where I go
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
JUNI 2019
Houthem St. Gerlach – Valkenburg
Houtkust – kunstenaarsinitiatief
CONCERT – FILMPROJECT – BEELDENDE KUNST – 30 juni
De Houtkust – Vroenhof 18 – 6301 KG Valkenburg
CONCERT: Om 15.00 uur door blokfluitensemble LUNET – ‘Genoegens’
‘Genoegens’ is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Bertolt Brecht, dat uitdrukking geeft aan simpele verwondering over alledaagse dingen. Associatief wordt aan iedere versregel een muziekstuk gekoppeld, waarbij zorgeloosheid en muzikaal plezier primair is. Muziek is er immers op de eerste plaats om spelers én luisteraars een genoegen te doen.
Lunet is er trots op bij deze concerten voor de eerste keer zijn nieuwe aanwinst bij het instrumentarium te kunnen laten horen: een contrabasblokfluit van Küng.
FILMPROJECT: om 16.30 uur – FILMPROJECT DE HOUTKUST.
– “16 Variationen über eine Irische Jig” van Sören Sieg – 16 kunstenaars.
Bij het concert op 30 juni in het atelier in Houthem vindt ook de presentatie plaats van het video-project De Houtkust. Beeldend kunstenaars verbonden met het atelier maakten korte video’s bij elk van de 16 Variationen über eine irische Jig van Sören Sieg, gespeeld door Lunet. De resulterende video is een onderzoek naar interactie tussen muziek en de wereld van de beeldende kunst. Hoe kunnen verschillende invalshoeken en elementen samen gevoegd worden, elkaar versterken en/of juist elkaar bevragen? Het resultaat van dit avontuur delen we graag met het publiek.
Deelnemers: Gwain van der Meulen, Anet van de Elzen, Frans Lagro, Jaqueline Wassen, Dagmar Baumann, Ben Leenen, Ri-Jeanne Cuppens, Anne-Marie van Sprang, Lale Andic, Agnes Roothaan-ARF, Ans Verdijk, Annemiek Jongenelen, Noelle Cuppens, Claudia Volders, Titia Eggen.
BEELDENDE KUNST: Agnes Roothaan en Mariëlle Soons werk
in “de Gedachtengang van Betsy Zooi” en zijn er atelierpresentaties van Fienke
Teeken, Anne-Marie van Sprang, Ans Verdijk en Ri-Jeanne Cuppens.
Muziek >> klik hier << – Sören Sieg.Filmfragmenten – video stills van diverse kunstenaars: Titia Eggen, Ben Leenen, Ans Verdijk, Anne-Marie van Sprang, Ri-Jeanne Cuppens, Annemieke Jongenelen, Dagmar Baumann, Noelle Cuppens,
Titia Eggen – Silence
Ben Leenen
Ans Verdijk
Anne-Marie van Sprang
Ri-Jeanne Cuppens
Annemieke Jongenelen
Dagmar Baumann
Noelle Cuppens
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
MEI 2019
Vorige week bericht ontvangen dat ik ben uitgenodigd door de GNKK – DE GROTE NEDERLANDSE KUNSTKALENDER 2020, om mijn werk te presenteren. Foto en tekst zijn de deur uit en in november zal de uitgave verschijnen. Deze is nu al te bestellen en verkrijgbaar vanaf 1 november 2019.
Na de succesvolle Rotterdamse,
Amsterdamse en Noord-Brabantse edities, verscheen voor het jaar 2017 de eerste
landelijke variant. Dit jaar verschijnt de vierde Grote Nederlandse
Kunstkalender: de GNKK 2020. Wil jij er als eerste bij zijn?
Bestel hem dan nu
alvast in onze >> https://www.trichisboeken.nl/<<
Drie kilo kunst van eigen bodem
De Grote Nederlandse Kunstkalender toont
op groot formaat elke dag een ander werk, van zowel gerenommeerde kunstenaars
als aanstormend talent. De scheurkalender staat bomvol beeldende kunst,
fotografie, mode, illustraties, architectuur en design. Door zijn afwijkende
formaat (30 x 34 cm, bijna drie (!) kilo zwaar) en eigentijdse inhoud is de
kalender een musthave. Interessant voor de kunstliefhebber, maar ook voor
diegene die zich wil laten verrassen door het veelzijdige aanbod aan kunsten
van eigen bodem.
Redactie
De kunstenaars worden geselecteerd door
een onafhankelijke, deskundige redactie. Dit zijn kunstkenners uit
verschillende disciplines, waardoor een breed palet aan kunstwerken ontstaat.
Grote broer
De Nederlandse Kunstkalender is familie
van de Grote Rotterdamse Kunstkalender, die vijf jaar op rij verscheen. In
Rotterdam is de kalender inmiddels een begrip en vaak al voor de feestdagen
uitverkocht. Ook zijn er eerder Amsterdamse, Haagse en Noord-Brabantse edities
uitgebracht. In 2020 verschijnt er voor de vierde keer een landelijke variant.
Pluk je dag
De kalender komt mede tot stand dankzij
het crowdfundproject Pluk je Dag. Hierbij ‘plukken’ organisaties en
instellingen een datum waarop zij met logo en korte boodschap bij het kunstwerk
van die dag komen te staan.
Uitgever Kantoor Kraaij >> http://www.kantoorkraaij.nl/rubriek/project/ <<
Reactie >> https://www.trichisboeken.nl/site/nederlandse_kunstkalender/over/ <<
GNKK >> https://www.trichisboeken.nl/site/nederlandse_kunstkalender/home/ <<
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
MAART 2019
Nieuwsbrief van SAM – Stichting Ateliers Maastricht.
Een portret van: Beeldend kunstenaar Titia Eggen
Wie zijn toch eigenlijk al die kunstenaars die via SAM een atelier hebben? Wat doen ze, wat maken ze en wat drijft ze? In de serie Achter de deur van… belicht SAM de komende tijd een aantal van deze creatieve geesten.
Achter de deur van… Titia Eggen (1954) – Beeldend kunstenaar
Tekst en foto’s: Rick van der Linden
Zie Nieuwsbrief >> http://sam-ateliers.nl/nieuwsbrief_online/ <<
![]() op 36 pagina’s een fragment van een cirkel is getekend. Achter de deur van… Titia Eggen (1954) – Beeldend kunstenaar In Ballast Wat is |
Hier en nu‘Archief van propjes’
Heb je een favoriet kunstwerk of een favoriete kunstenaar?
Wolfgang Laib vind ik erg goed. Laib is een kunstenaar die werkt met
natuurlijke materialen als stuifmeel en rijst. Hij maakt ruimtelijke
installaties die vaak tijdelijk zijn en volgens een meditatief proces tot stand
komen. Het bijzondere aan zijn werk is dat je uiteindelijk niet meer ziet dat
je naar stuifmeel, rijst of melk kijkt. Hij weet er iets anders van te maken.
Wat inspireert je?
Inspiratie haal ik uit het hier en nu. In mijn werk ben ik niet bezig met de
toekomst of het verleden. Waar je als mens bent is een gelaagd gegeven en ik
probeer hier grip op te krijgen, telkens opnieuw in verschillende vormen. Heel
elementair, wetende dat ik enkel facetten ervan kan aanraken. Alleen in het nu
kan ik handelen, beleven, keuzes maken. Niet gisteren, niet morgen, maar
vandaag. Die aandacht en focus wil ik ook in mijn werk leggen.
Waar ben je nu mee bezig?
Als ik terugkijk op mijn werk ben ik eigenlijk voortdurend met hetzelfde bezig.
Het gaat over waar je bent, maar iedere keer met een andere benadering of
gericht op een ander facet. Vloerbeelden over plekken waar je letterlijk staat,
hoeveel ruimte je inneemt en nodig hebt. Fictieve reisnotities over plekken waar
je kunt zijn in gedachten en die een abstracte beweging aangeven. De lengte- en
breedtegraden die aangeven waar we zijn en die we veelvuldig gebruiken, maar
niet letterlijk kunnen zien.
Het meeste werk bestaat uit papier, het materiaal waar ik het liefst mee werk, omdat het vergankelijk is en het tijdelijke en vluchtige van het moment
accentueert, als een krabbel.
Onthechten‘Collage’
Wat is je droomproject?
Ik heb geen concreet
droomproject, maar wel een manier van werken – zoveel mogelijk nomadisch te
werk gaan. Ik blijf proberen om nog lichter te werken. De materialen die ik
gebruik zijn al luchtig, maar ik zou dit nog verder door kunnen voeren. Het
idee van onthechten spreekt me erg aan, de mogelijkheid om elk moment mijn
spullen te pakken en te kunnen vertrekken. Hoewel ik materiaalgevoelig ben, ben
ik niet gehecht aan materialen. Ik zou makkelijk afstand kunnen doen van de
spullen om me heen.
Wat is je meest belangrijke gereedschap, waar kun je echt niet zonder?
Mijn relativerings- en uithoudingsvermogen.
Ik kan mijn werk goed relativeren. Ik realiseer me dat het voor mij belangrijk
is, maar misschien niet voor de wereld. Dat besef geeft me vrijheid.
Uithoudingsvermogen omdat ik weet dat er ondanks tegenslagen altijd nieuwe
mogelijkheden komen om verder te kunnen.
Binnenstructuur
Vloerbeeld, 2014 (Foto: Titia Eggen)
Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt?
Op de Kunstacademie was er
een docent die zei ‘Probeer je binnenstructuur te ontdekken. Wie ben je? Wat
vindt je prettig?’ En mijn vader zei ooit ‘Blijf trouw aan wat je voelt en wat
je moet doen’. Beide komen op hetzelfde neer: zorg dat je niet losgeslagen
raakt van je eigen oorsprong. Zo probeer ik te leven.
Tot slot, wat betekent SAM voor jou?
Een atelier is ontzettend
belangrijk voor mij. Ik heb altijd gezien hoe hard er geknokt werd om ateliers
in de stad te realiseren. In mijn atelier word ik niet afgeleid door huiselijke
dingen, het is de plek waar ik kan zoeken. De ruimte is hoog en het licht is mooi. Het contact met andere huurders in het gebouw
is goed. En waar kan helpen we elkaar.
Kijk voor meer informatie over Titia Eggen op >> www.titiaeggen.nl<<
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
JANUARI 2019
Expositie Mosa Design – 2019.
CENTRE CERAMIQUE MAASTRICHT – i.s.m. Vormstof.
Met o.a. de resultaten van workshop Bellefroid 2.0 in mei 2018.
25 januari – 1 september 2019
Tijdloos porselein uit Maastricht
De expositie toont elegante Mosa-ontwerpen waarbij functionaliteit en
vormgeving perfect in balans zijn. Kopstukken uit de tentoonstelling zijn de
speelse Wilma, de sierlijke Norma, de koninklijke Sylvia en de koningin van
onze tentoonstelling, zonder kroon en tijdloos aantrekkelijk in haar eenvoud:
Sonja.
Piet Stockmans, een van de bekende Mosa ontwerpers, vertelt tijdens de opening
over zijn wereldberoemde serviezen en hoe hij de balans vond tussen vorm en
functionaliteit.
Deze tentoonstelling vormt tevens het sluitstuk van een samenwerking tussen
Centre Céramique en Vormstof. Jo Schoenmakers en Marjo De Vries maakten van ‘De
Vogel’ (een iconisch design object van vormgever Bellefroid) een nieuwe mal aan
de hand van een 3D-print.
Tijdens Designday 2018 gingen deelnemers hiermee aan
de slag en maakten ze actuele varianten op de legendarische keramische vogel.
De resultaten van dit bijzondere initiatief worden eveneens geëxposeerd in deze
tentoonstelling.
website
>>https://www.designday.nl/workshop-vormstof-en-centre-ceramique/<<
>> https://tentoonstelling.centreceramique.nl/index.php?id=14465<<
Centre Céramique | Avenue Céramique 50 | 6221 KV Maastricht
________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________